Kosmetiikkajoulukalenterin vastuullisuus

Joku ehkä tietääkin, että Petra on vanhana kauneusbloggaajana kovan luokan joulukalenterifani ja elää loppusyksystä kosmetiikkavuoden kutkuttavinta aikaa, kun joulukalenterit pulpahtelevat markkinoille. Useat tutut bloggaajat kokoavat parhaillaan listoja vuoden 2022 kosmetiikkakalentereista, eikä enää kauaa, kun arvioita saadaan myös iltapäivälehtien kauneuspalstoille.

Olinkin aika onnessani, kun kuulin että tänä vuonna myös Davines lähtee mukaan kosmetiikkakalenterimarkkinoille, mutta vastuullisen kuluttamisen näkökulmasta asiassa on kuitenkin hieman pureksittavaa.

Seuraavassa joulukalenterifanin mietteitä vastuullisuudesta.

Onko kosmetiikkakalenterin myyminen oikeasti vastuullinen valinta?

Käännänkö selkäni verkkokauppamme arvoille, jos otamme tämän myyntiin?

Pitkän linjan kosmetiikkaharrastajana ja entisenä bloggaajana olen seurannut joulukalenteriskeneä pitkään. Tiedän jo melko tarkasti ennakkoon, mitkä kosmetiikkakalenterit myydään loppuun pelkkien varauslistojen kautta ja mitä niistä saa vielä ihan joulun kynnyksellä edullisesti alelaareista.

Kosmetiikkajoulukalenterin konseptia on aiheellisesti kritisoitu turhasta kuluttamisesta ja luonnonvarojen tarpeettomasta hukkaamisesta. Moniin kalentereihin sisällytetään kustannussyistä krääsää kuten paperilappuja, ponnareita, tarroja ja muuta sälää, joka laveasti katsottunakaan ei vastaa kosmetiikan määritelmää – siis sitä, mitä asiakas ajatteli saavansa. Pahin ympäristösynti on tietysti ostaa tuotteita, joille ei ole käyttöä – ja tämän ajatellaan helposti olevan väkisin osa kalentereiden konseptia, kun jokaisen luukun sisältö on yllätys.

Mutta voisiko asiat tehdä toisin? 

Voisiko tuotekuvauksella varmistaa, että kalenterin plussat ja miinukset sekä kohderyhmä selviäisivät kattavasti jo ennen ostopäätöstä? Olen avannut kalenterin sisältöä verkkokaupassamme kolmessa vaiheessa: yleinen tuotekuvaus kertoo millaisesta tuotteesta on kyse, tarkemmat vihjeet kuvailevat tuotteita vielä utuisen verhon takaa (paljastamatta kuitenkaan liikaa niille, jotka haluavat säilyttää salaisuuden luukkujen avaamiseen saakka). Näiden lisäksi löytyy kutienkin myös yksioikoinen sisältölistaus, joka kertoo, mitä tuotteita Davines-joulukalenteri sisältää.

Myös INCI-listaus on tottakai nähtävillä kokonaisuudessaan, jotta tiettyjä raaka-aineita välttelevät asiakkaat voivat varmistaa tuotteiden sopivuuden itselleen.

Kun tuotetekstissä kerromme, että tuotteet sopivat kaikille hiustyypeille, se todella tarkoittaa tätä. Vaikka Davinesin valikoimaan kuuluu laajasti erilaisia hiuspohjaongelmiin erikoistuneita tuotteita, joulukalenterissa ei ole mukana yhtään spesifisti hius- tai hiuspohjaongelmaan erikoistunutta tuotetta, jonka käyttöä emme voisi suositella kaikille mahdollisille hiustyypeille.

Kosmetiikkakalenterin todellinen arvo ja pakkausnäkökulma

Olisin itse toivonut, että kalenterin kaikissa 12 luukussa olisi ollut tuote, mutta yhdessä luukuista piilottelee kolmesta (joskin reilusta) tuotenäytteestä koostuva hoitokokonaisuus. Luukun sisältöön en voinut itse vaikuttaa, mutta koska hoitokokonaisuus oli laskettu mukaan valmistajan ilmoittamaan kalenterin euromääräiseen arvoon, laskin kalenterille OVH-hintoihin perustuvan todellisen arvon, jossa näytteitä ei ole laskettu mukaan. Meille on tärkeää, että kaikki tuotetiedot ja myyntiväitteet ovat mahdollisimman rehellisiä ja läpinäkyviä, joten mikäli törmäät muissa yhteyksissä erilaiseen arvoon, syy johtuu tästä.   

Myös joulukalenterin koko ja pakkaussuunnittelu vaikuttavat vastuullisuusarvoon. Joissain kalentereissa pieniä tuotteita piilotetaan paperisälän sekaan isoihin luukkuihin, jolloin kalenteri saadaan näyttämään valtavan kokoiselta – ja ehkä ylelliseltäkin?

Tällöin sekä kuljetukseen että varastointiin hukkuu turhaan resursseja vain siksi, että kokonaisuus saataisiin vaikuttamaan todellisuutta suuremmalta. Toki joillekin iso kalenteri on myös loppuvuoteen kuuluva sisustusesine siinä missä kausivalotkin, enkä halua sitä iloa keneltäkään viedä. Mutta korvan taakse tämäkin näkökulma halukkaille hautumaan.

Davinesin joulukalenteri on napakasti pakattu, eikä tuotteita ole hukutettu paperisälään. Ilman jouluaiheista brändäystä kalenterilaatikko luukkuineen on myös helppo uudelleenkäyttää vaikkapa lapsen, puolison, ystävän tai työkaverin yllättämiseen.

Davines-joulukalenterin sisältö ja brändin vastuullisuus

Iso osa joulukalenterin vastuullisuutta kytkeytyy kuitenkin tuotteisiin – miten ja millaisissa oloissa ne on tuotettu, miten brändi viestii vastuullisuudesta ja toimiiko se konkreettisesti ympäristövastuun ja sosiaalisen vastuun mukaan?

Tässä nostan heti oman käteni virheen merkiksi, sillä verkkokauppamme oma vastuullisuusviestintä kaipaa ehdottomasti lisää konkretiaa.

Davines Group (joka valmistaa sekä Davines-hiustuotteet että Comfort Zone -ihonhoitotuotteet – eli koko meillä myytävän tuotevalikoiman) tekee esimerkillistä työtä vastuullisten valintojen eteen, mutta itse en ole ehtinyt niistä vielä kattavasti viestiä. Tähän on tulossa parannus, mutta joitakin esimerkkejä ja pieni linkkikimara jo nyt puheideni tueksi, mikäli haluat perehtyä omin päin:

– Merten muovikuormaa vähentävä Plastic Bank -yhteistyö

– Kuivuudesta kärsivien alueiden korroosiota ja köyhyyttä ehkäisevä Ethiotrees-projekti, joka myös kompensoi hiilidioksidipäästöjä

– Ympäristön tilaa ja köyhien yhteisöjen elintasoa kohentava 1% for the Planet -yhteistyö

– Suunnitelmallinen strategia kohti täyttä hiilineutraaliutta jo vuodesta 2006

Muita näkökulmia Davines-joulukalenteriin

Davines-joulukalenterin sisältö on koottu kohtuullisuusperiaatteen mukaan (vain 12 luukkua 24 sijaan), luukuista paljastuvat yllätykset on niiden yleispätevyyden vuoksi helppo jakaa ystävän, työkaverien tai perheen kanssa, ja suurin osa tuotteista on järkeviä käyttökokoja, joista riittää iloa pitkään. Yhtä luukkua lukuunottamatta kaikki tuotteet ovat kooltaan 50-100 ml/g.

Ja sitten vielä se tärkein huomio kerran uudelleen. Mikäli koet, että tarvetta uusille hiustuotteille ei seuraaviin kuukausiin ole, tai jos olet jo löytänyt THE tuotteet, joista et ikinä halua enää luopua, harkitsethan kalenterin ostamista tarkkaan.

Haluatko jatkaa keskustelua?

Kun kaikki tähän hätään keksimäni vastuullisuuskulmat on pyöritelty, uskallan sanoa, että olen innoissani Davines-joulukalenterin lisäämisestä valikoimaan. Mikäli haluat jutustella aiheesta lisää tai jos herätin muuten kysyttävää kalenterista, valikoimastamme tai vastuullisuudesta yleisesti, jatkan mielelläni keskustelua kommenteissa tai verkkokaupan somekanavissa!

Minulle henkilökohtaisesti tärkein vastuullisuusoivallus on ollut ymmärtää oman kehityksen keskeneräisyys ja se, että vastuullisuus on jatkuvasti muuttuvia ja kehittyviä pieniä tekoja. Niin pieniä, että ne mahtuvat solahtamaan omaan arkeen ilman, että vastuullisuuden suorittamisesta tulee taakka.

Syvin haaveeni on, että verkkokauppamme ympärille kehittyy yhteisö, jossa jaamme tämän näkemyksen. <3

Terkuin, Petra


Tutustu Davines-joulukalenteriin täällä.

Ostamalla Davines- tai Comfort Zone -tuotteita vähennät merten muovikuormaa

Tiesitkö, että jokainen The House of Sustainable Beauty -verkkokaupasta, siis meiltä, ostettu tuote on muovineutraali? Davines Group lyöttäytyi vuonna 2021 yhteen Plastic Bank -organisaation kanssa ja on sitoutunut vähentämään merten muovikuormaa vastaavalla määrällä muovia, kuin Davines- ja Comfort Zone -tuotteiden valmistamiseen käytetään. Lue lisää!

Kestävän kehityksen valinnat ovat aina tasapainoilua

Kestävän kehityksen edistäminen on tasapainoilua ja valintoja, sillä harva asia on mustavalkoisesti hyvä tai huono. Ostamalla vastuullisesti tuotettuja ja kestävän kehityksen arvoja kunnioittavia tuotteita teet arvovalinnan vihreämmän huomisen puolesta – mutta silti suurin osa tuotteista on pakattu muoviin.

Muovi on ansainnut paikkansa pakkausmateriaalina keveytensä ja edullisuutensa vuoksi, mutta meriin päätyvä muovisaaste on maailmanlaajuisesti valtava uhka vesistöille.

Vaikka sinä kierrättäisit tyhjät muoviroskat kiltisti, kaikki eivät tee niin. Tätä ongelmaa Davines Group lähti vuonna 2021 taklaamaan yhteistyöllä Plastic Bank -organisaation kanssa. Muovi itsessään ei siis ole pahis, mutta sen päätyminen vesistöihin on kasvava ympäristöongelma.

Plastic Bank vaihtaa merestä kerätyt muoviroskat arkihyödykkeisiin

Plastic Bank on kanadalainen organisaatio, joka työllistää muovijätteen kerääjiä suurten köyhyyserojen maissa kuten Filippiineillä, Indonesiassa, Brasiliassa ja Egyptissä. Keräämällä muovijätettä meristä voidaan samaan aikaan vaikuttaa positiivisesti vesistöjen hyvinvointiin ja ehkäistä köyhyyden aiheuttamaa inhimillistä kärsimystä.

Kerääjiksi ilmoittautuneet vapaaehtoiset voivat vaihtaa merestä kerättyä muovijätettä Plastic Bank -organisaation kautta erilaisiin hyödykkeisiin, kuten koulumaksuihin, sairauskuluvakuutuksiin, internetiin ja ruuanlaitossa käytettävään polttoaineeseen. Talteen kerätty muovijäte ohjataan kierrätyksen kautta takaisin käyttöön.

Ohjelma on mahdollisesti myöhemmin laajenemassa myös Kolumbiaan ja Vietnamiin.    

Jokainen Davines- ja Comfort Zone -tuote vähentää merten muovijätettä

Vuonna 2021 solmitun yhteistyösopimuksen myötä Davines Group rahoittaa muovijätteen keräämistä merestä täsmälleen yhtä paljon, kuin Davines- ja Comfort Zone -tuotteiden valmistuksessa käytetään muovia. Jokainen Davines- ja Comfort Zone -tuote on siis muovineutraali (engl. plastic neutral), sillä jokaista muovipakkausta vastaava määrä muovia poistetaan merestä Plastic Bank -ohjelman myötä.

Osuutemme tämän ympäristöongelman ratkaisemisessa on toki koko maailman mittakaavassa pieni, mutta olemme erittäin ylpeitä siitä, että voimme omalla panoksellamme osallistua talkoisiin. Alustavien laskelmien mukaan pelkästään vuoden 2021 aikana vähensimme merten muovikuormaa 100 000 kiloa.

Plastic Bank -yhteistyön lisäksi muovin määrää vähennetään Davines- ja Comfort Zone -tuotteissa mm. pakkaussuunnittelun, logistiikan sekä kierrätyksen keinoin.

Vaikka suurin osa tuotteista on pakattu muoviin, voit tehdä harkittuja hankintoja hyvillä mielin, sillä teemme aidosti kaikkemme vähentääksemme ympäristön kuormitusta.

Haluatko selvittää, paljonko itse tuotat muovijätettä? 

Tee englanninkielinen kuuden kysymyksen Plastic Bank -testi, niin saat suuntaviivoja siitä, missä mennään! Vastaaminen vie noin 3 minuuttia.

The House of Sustainable Beauty – vastuullisen kauneuden verkkokauppa

The House of Sustainable Beauty on kahden kosmetiikka-ammattilaisen intohimoprojekti, jota lämmiteltiin vuosien haaveilulla ja joka konkretisoitui keväällä 2021. Tervetuloa Sinin ja Petran tarinaan!

Sini Kartaslammi-Rantanen on on SKY-kosmetologi ja Comfort Zone -kouluttaja, joka omistaa kaksi elämyksellistä spa-hoitolaa Valkeakoskella, Tampereen kupeessa. Helkanhelmi ja Helmi Hair Wellness Spa ovat italialaisen Davines Groupin tuotteille omistautuneita elämyskeitaita, joissa hemmottelua saa päästä varpaisiin.

Helkanhelmi – elämyksellinen spa-hoitola Sääksmäellä

Voipaalan taidekeskuksen kulttuurihistoriallisessa maaseutumaisemassa sijaitseva Helkanhelmi on rauhan ja ylellisten elämysten tyyssija, jossa pysähtyneen maadoittavaan spa-tunnelmaan yhdistyvät hoitavat kädet ja rautainen asiantuntemus. Tunnelmallinen Helkanhelmi on Sinin ensimmäinen hoitola, joka sijaitsi ensimmäiset vuodet Sinin omassa pihapiirissä. Muutto Voipaalaan toteutettiin, kun sopiva tila vapautui edelliseltä yrittäjältä.

Tutustu Helkanhelmeen tästä.

Helmi Hair Wellness Spa – kauneushoitola ja parturi-kampaamo Mallasveden rannalla

Valkeakoskelaisen hotelli Waltikan tiloissa sijaitseva Helmi Hair Wellness Spa yhdistää kauneushoitolan ja kampaamon upeaksi kokonaisuudeksi, jonka hoivissa voit nauttia sekä elämyksellisistä hoidoista että perinteisistä parturi-kampaamon palveluista. Helmen terassilla voit nauttia seesteisestä järvimaisemasta ja irrottautua arjen kiireistä. Helmi Hair Wellness Spa on Suomen ensimmäinen Davines Spa, joka tarjoaa koko kattavan Davines- ja Comfort Zone -valikoiman.

Tutustu Helmi Hair Spahan tästä.

Sini tuntee Comfort Zone- ja Skin Regimen -tuotteet paremmin kuin omat taskunsa (tosi juttu, näkisittepä!) ja elää ja hengittää vastuullista Davines Group -ideologiaa.

Comfort Zone -kouluttajana Sini on vastuussa kaikkien Suomen Comfort Zone -kosmetologien kouluttamisesta ja päivittää omaa tietotaitoaan vuosittain valmistajan edellyttämillä kansainvälisillä Train the Trainer -koulutuspäivillä. Aiemmalta ammatiltaan Sini on biotekniikan insinööri.

Lue lisää Sinin uranvaihdosta tästä Aamulehden artikkelista.


Petra Wallenius on viestintäyrittäjä ja henkeen ja vereen Davines- ja Comfort Zone -fani. Petra on työskennellyt molempien sarjojen maahantuonnissa ja syventynyt brändien tarinaan, äänensävyihin ja tuotteiden ominaisuuksiin vuosien ajan. Intohimoinen kosmetiikkaharrastaja kirjoittaa vapaa-ajallaan Viilankantolupa-blogia, joka tunnetaan kirjavista sanankäänteistä ja jo järkeistymään päin olevasta hiukan vallattomasta huulipunavarastosta.

Markkinoinnista ja sisällöistä vastaava sanavelho pursuaa käyttöideoita ja vinkkejä, joita jaamme tässä blogissa ja muissa kanavissamme kannustavassa hengessä ja runsain määrin.

Intohimo Davines- ja Comfort Zone -tuotteisiin yhdistää

Sini ja Petra tapasivat Comfort Zone -tuotteiden merkeissä vuonna 2015 kauneusmessuilla, kun maahantuoja majoitti messuilla työskennelleet myyjät samaan hotellihuoneeseen. Puhuttavaa riitti kiireisen messupäivän ja juuri uudistumassa olleiden Comfort Zone -tuotteiden äärellä muutenkin, mutta viimeistään kylppäristä leijaileva hoitoaineen tuoksu sinetöi lopullisen yhteenkuuluvuuden tunteen.

Petralla käytössä olleen Davines Oi Oil -hiusöljyn tuoksu leijaili huoneen puolelle niin, että Sini käveli ihastuksissaan kylppärin ovelle vastaan oman Oi Milk -hoitosuihkeensa kanssa. Kyllä, samat mieltymykset myös hiustuotteissa!

Sen messuviikonlopun aikana kylvettiin siemen yhteisymmärrykselle myös Davines-tuotteiden erinomaisuudesta. Samalla alkoi kyteä yhteistyö, joka vuosia myöhemmin monien muiden projektien jalanjäljissä konkretisoitui yhteisenä verkkokauppana keväällä 2021.

The House of Sustainable Beauty on Sinin ja Petran hartaudella kasvateltu haave, joka odotti kiltisti vuoroaan useamman vuoden. Nyt se on täällä ja sen ainutlaatuinen konsepti yhdistää kannustavan kauneuspuheen sekä kaikki Davines- ja Comfort Zone -tuotteet saman katon alle.

Tutustu The House of Sustainable Beauty -valikoimaan tästä.

_____________

Millaisia sisältöjä sinä kaipaisit? Kommentoi alle tai viestittele meille Facebookissa, Instagramissa tai sähköpostilla. Soittaakin saa – turisemme mielellämme myös puhelimessa.

Mitä on vastuullinen kauneus?

Mitä on vastuullinen kauneus? Millaiset valinnat edistävät kestävää kehitystä ja saavat aikaan positiivisia muutoksia ympärillämme?

Vastuullinen kauneus on kestäviä ja tarkkaan mietittyjä valintoja, jotka tekevät hyvää meille ihmisille ja koko monimuotoiselle luonnolle ympärillämme. Sanaan vastuu sisältyy tämän ajatuksen ydin – meillä kaikilla on mahdollisuus ottaa vastuuta siitä, mihin olemme menossa.

Vastuullinen kauneus on tasapainoa ehdottomuuksien välimaastossa. Kaikkea ei ole kielletty, eikä tilanne ole vielä täydellisesti umpikujassa – mutta nyt on painava hetki pysähtyä miettimään, mitä voimme tehdä toisin.

Vastuullinen kauneus on paitsi kestävän kehityksen ehdoilla suunniteltua ja valmistettua kosmetiikkaa, myös sosiaalista vastuuta meitä heikommista. Hyväntekeväisyyttä, yhteisiä ympäristöprojekteja ja yksityiskohtien huomioimista niin, että edessä on mahdollisimman tasa-arvoinen ja hyvä tulevaisuus.

Vastuullinen kauneus on myös vastuullisesti tehtyjä ostopäätöksiä. Kattavia tuotekuvauksia ja asiantuntija-apua tuotteiden valinnassa, jotta yhtään ostosta ei menisi hukkaan. Kierrätysohjeita, yhdistelyvinkkejä ja kuvia, joiden avulla tuote ja tarve kohtaavat.

Vastuullinen kosmetiikka – millaiset tuotteet ovat hyväksi ympäristölle?

Vastuullisen kosmetiikan kriteereitä on varmasti yhtä monia kuin on niiden pohtijoita, mutta alla olevaan listaan kokosimme niitä tekijöitä, jotka meille merkitsevät eniten.

Vastuullinen kosmetiikka on:

  • tuotettu uusiutuvalla energialla
  • pakattu kierrätettäviin ja minimalistisiin pakkauksiin, joissa on käytetty mahdollisimman paljon uusiutuvia ja jo kertaalleen kierrätettyjä materiaaleja
  • yhdistelmä luonnollisia ja huipputehokkaita ainesosia, jotka yhdessä saavat aikaan näkyviä muutoksia
  • hiilidioksidineutraalia tai jopa hiilidioksidinegatiivista
  • elämyksellistä ja yksityiskohdiltaan viimeisteltyä
  • suunniteltu ja suunnattu kaikille sukupuolesta ja taustasta riippumatta
  • tiivisti mukana hyväntekeväisyysprojekteissa ja kantaa sosiaalista vastuuta heikommistaan

Kun kaikki pakkaussuunnittelusta tuotteen sisältöön ja brändiviestintään on mietitty kestävän kehityksen kannalta ja kun tuotteet täyttävät niille asetetut vaatimukset ja vastaavat tarpeeseen, voi myös kosmetiikkatuotteen ostaminen olla ympäristöteko.

Kestävän kehityksen ja maapallon kantokyvyn äärellä on tehtävä monia vaikeita valintoja. Kannustamme suuntaamaan kohti keskitietä, sillä liiallinen armottomuus, ehdottomuus ja askeettisuus voivat kääntyä itseään vastaan. Jokaisen on mietittävä osuuttaan omien voimavarojensa ja mahdollisuuksiensa kautta. Jos ihonhoito tai särmästi muotoillut hiukset tuovat hyvää oloa ja antavat energiaa muiden päivittäisten valintojen tekemiseen, niistä ei tarvitse tuntea huonoa omatuntoa.

Kokonaiskuva muodostuu monista yksittäisistä tekijöistä, joiden hahmottamisessa olemme kaikki vasta alkumatkalla. Kiitos, että teet matkaa kanssamme.